کد مطلب:141611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

خبر شهادت قیس بن امام
پس از شهادت قیس، عده ای آماده پیوستن به امام شدند.

طبری گوید: هنگامی كه امام حسین علیه السلام به «عذیب الهجانات» رسیده بود و حر مانع راه امام شده بود، چهار نفر به راهبری «طرماح بن عدی طائی» و در همجواری «نافع مرادی» به امام حسین علیه السلام ملحق شدند. پس از آن حسین علیه السلام از مردم و فرستاده خود پرسید. آنها هم وضع مردم را به اطلاع امام رسانیدند. و سپس پرسیدند: منظورتان از


فرستاده كیست؟» آن حضرت فرمود: «قیس»، «مجمع عائذی» گزارش داد: «حصیص او را دستگیر كرد و نزد ابن زیاد فرستاد. ابن زیاد او را امر كرد كه شما و پدرتان را لعنت كند. اما او بر شما و پدرتان درود فرستاد و ابن زیاد و پدرش را لعنت كرد، و ما را به یاری شما فراخواند و خبر داد كه شما در راه هستید. ابن زیاد پس آن دستور را داد كه او را از بالای دارالاماره به پایین پرتاب كنند». اشك در چشمان حسین علیه السلام حلقه زد و فرمود: «فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر) [1] ؛ پس برخی از آنان جان دادند و بعضی از آنها در انتظارند، خداوندا، بهشت را برای ما و آنها منزل قرار ده و ما و آنها را مستحق رحمتت فرما، و ما را به آن چه دوست داری، نائل فرما». [2] .



[1] احزاب، آيه 23.

[2] قال عليه السلام: «(فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر). اللهم اجعل لنا و لهم الجنة منزلا، و اجمع بيننا و بينهم في مستقر رحمتك، و رغائب مذخور ثوابك». تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 395؛ ابصار العين، ص 113-114.